آموزش ابتدایی

به وبلاگ من خوش امدی

آموزش ابتدایی

به وبلاگ من خوش امدی

علوم سوم ابتدایی فصل سوم : پوشش بدن جانوران

درس در  یک نگاه :

دانش آموزان با انواع پوشش بدن جانوران اشنا می شوند و می آموزندکه پوست نقش مهمی در حفاظت از بدن جانوران دارد ونیز انسان برای حفظ خد از پوشش های مختلف استفاده می کند.

فصل سوم : پوشش بدن جانوران

درس در  یک نگاه :

دانش آموزان با انواع پوشش بدن جانوران اشنا می شوند و می آموزندکه پوست نقش مهمی در حفاظت از بدن جانوران دارد ونیز انسان برای حفظ خد از پوشش های مختلف استفاده می کند.

آنچه دانش آموزان در مورد پوشش بدن جانوران می دانند:

سال اول: انسان از پوشش بدن برخی از جانوران،لباس و  وسایل گوناگون تهیه می کند.

هدف ها:  انتظار می رود در فرایند آموزش این درس ،هر دانش آموز به هدف های زیر برسد:

دانستنی ها و مهارت ها:

1- با مشاهده ی جانوران مختلف با انواع پوست آنها آشنا شود و مثال بزند.

2- با جمع آوری اطلاعات از محیط اطراف فایده های پوشش جانوران را با ذکر مثال شرح دهید.

نگرش ها :

1- نسبت به جانوران و مشاهده ی پوشش آن ها وجمع آوری اطلاعات مرتبط با آن، علاقه مند و کنجکاو شود.

دانستنی ها برای معلم

پر ، تقریباً همه ی قسمت بدن پرنده را می پوشاند معمولاً فقط نوک ، چشم ها ، ساق و کف پاهای پرنده بدون پر می ماند . پر به پرنده ها شکل و رنگ می دهد . اما پر دو فایده‌ی مهم دیگر نیز دارد :

اول این که پرها لایه های ضد آب و عایق بسیار خوبی هستند . پرندگان خون گرمند و نیاز دارند که گرما را در بدن خود نگه دارند . پوشش پرها ، به خصوص کرک ها بدن را گرم نگه می دارد . پرندگان آبزی مانند اردک و قو ، پرهای خود را به کمک غده هایی که زیر بدنشان قرار دارد ، همواره چرب نگه می دارند ، در غیر این صورت پوست آن ها خیس می شود و در آب های سرد ممکن است بمیرند .

دوم این که بال پرندگان به آن امکان پرواز می دهد . پر برای استتار یا آشکار ساختن پرنده نیز به کار می رود . تقریباً به همان شیوه که پوست بدن انسان مو و ناخن می سازد . پوست پرنده هم پر می سازد که جنس آن از نوعی پروتئین سبک و سخت به نام کراتین است . هنگامی که پرها کامل می شوند سلول های آن ها می میرند . از این رو پر هیچ حس ندارد .

اکثر ماهی ها پولک دارند ، بعضی ماهی ها مانند کوسه ماهی ها پولک مشخص ندارند . پولک ها از جنس استخوان هستند . خزنده ها هم پولک دارند اما این پولک ها بر خلاف پولک ماهی ها مرطوب و لغزنده نیست .

روی بدن تقریباً همه‌ی پستانداران مو دیده می شود ، پشم و کرک هم نوعی مو هست که به دلیل ویژگی های ظاهری آن اصطلاحاً پشم نامیده می شود .

بدون مو ثابت نگه داشتن دمای بدن پستانداران مشکل است . رنگ و طرح موها اغلب در استتار جانور اهمیت دارد .

بدن جانوران بی مهره کاملاً نرم یا بی حفاظ نیست . برخی از آن ها یک پوسته ی سخت بیرونی دارند . این پوسته به صورت زره عمل می کند . زره برخی از بی مهرگان مانند خرچنگ ، عقرب و حشرات ، بند بند است . زره بقیه بی مهرگان مانند حلزون ها و صدف‌ها ، نسبتاً سخت و از جنس آهک است . بسیاری از بی مهره ها ، در آب زندگی می کنند و شناوری در آب سبب می شود که وزن آن ها کاهش یابد تا بتوانند وزن پوسته خود را تحمل کند . در خشکی ، جانوران بزرگ نمی توانند وزن پوسته ای را که برای محافظت از خود به آن نیاز دارند ، تحمل کنند ( مانند لاک پشت).

بسیاری از نرم تنان صدف های ضخیم و سنگین دارند اما در داخل صدف بدن نرمی وجود دارد . لاک پشت ساکن خشکی هم پوششی سخت و استخوانی دارد . معمولاً نوع پوشش هم به ساختمان بدن و نوع جانور  و هم به محیط زندگی آن جانور بستگی دارد .

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد